U heeft om begeleiding individueel of groep van ons te kunnen krijgen een WMO indicatie nodig van de gemeente. Er wordt dan een “keukentafel” gesprek met u gevoerd door de gemeente die zal bepalen of u in aanmerking komt voor een indicatie en voor hoe lang. Vaak is zo’n indicatie een jaar geldig, maar kan soms ook van kortdurende aard zijn bij bijvoorbeeld een operatie die heeft plaatsgevonden en u weer moet herstellen daarvan.
Ook kan het zijn dat u een indicatie vanuit de wet langdurige zorg heeft en dan wordt er met u gekeken wat u nodig heeft aan begeleiding en zal er een juiste verdeling gemaakt worden tussen begeleiding individueel en groep. Deze kan ook elk moment aangepast worden mocht dit nodig zijn.
Indicatie toegekend
Als de indicatie via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning( WMO) of Wet langdurige zorg (WLZ) voor begeleiding is toegekend. Gaan wij met u de papieren invullen voor de SVB om de indicatie om te zetten in een PGB. Dit is omdat wij als organisatie nog geen contracten hebben met de gemeente. Als de PGB is toegekend kunnen we u begeleiding gaan starten.
Start zorg
Als we starten met uw zorg doen wij een intake gesprek en zullen wij een digitaal dossier aanmaken. Wij werken met een digitaal cliënten dossier NEDAP ONS. Daarin kunnen de medewerkers de zorgverlening rapporteren. Dit dossier kunt u zelf ook inzien via inloggegevens. Ook kunt u hierin communiceren met uw zorgverleners.
Er zal een medewerker toegewezen worden die wekelijks u zorgverlening verleend. Het aantal zorgverleners is afhankelijk van de hoeveelheid zorg die u nodig heeft.
Betaling Begeleiding
Wet langdurige zorg (Wlz), Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en of Jeugdwet
Valt uw zorg onder de Wlz, Wmo en of de Jeugdwet, dan worden de meeste kosten vergoed. U dient alleen een eigen inkomensafhankelijke bijdrage te betalen. De hoogte hiervan is afhankelijk van uw inkomen en wordt geregeld door het CAK. Voor meer info en het berekenen van uw eigen bijdrage kunt u kijken op de website van het CAK.
Meer weten & aanmelden
We proberen afspraken te maken over een vast bedrag per maand. Automatisch wordt maandelijks de betaling aan onze organisatie overgemaakt door de gemeente. Als de gemeente niet akkoord gaat met een vast bedrag per maand krijgt u als cliënt maandelijks een factuur die u zelf of uw vertegenwoordiger bij de SVB kan declareren. SVB maakt dan daarna over naar onze organisatie.